Ann, aanspreekpunt én luisterend oor
De gemeenschappelijke zitruimte op de gelijkvloerse verdieping bij Ter Eyke ziet er gezellig en netjes uit. En dat hebben de bewoners en bezoekers te danken aan Ann en de twee andere onthaaldames. Zij verwelkomen je niet alleen met de glimlach aan het onthaal, maar zijn ook luisterend oor én probleemoplosser van dienst. “Geen enkele dag is hetzelfde, maar dat maakt het juist zo leuk”, lacht Ann.

Ervaring komt van pas
Bijna twee jaar intussen is Ann administratief verpleegkundigde in Ter Eyke. Een job die haar op het lijf is geschreven, zegt ze ons in de lichte onthaalruimte van het woonzorgcentrum waar een bar is en enkele bewoners zich op het terras in het zonnetje hebben genesteld. “Ik ben van opleiding verpleegkundige en heb jaren in de thuisverpleging en bij mensen met een mentale beperking gewerkt. Een ervaring die ook in mijn huidige job van pas komt. Ik heb kennis van de zorgsector, maar heb tegelijk ook veel contact met de bezoekers en familieleden.”
Babbel met nieuwkomers
Eigenlijk is Ann hét aanspreekpunt voor zowel de bewoners als hun naasten. “Wanneer ik ’s ochtends de kranten ga verdelen, wordt ik weleens aangeklampt door de bewoners met vragen of willen ze gewoon een babbeltje doen. Wat staat er op het menu? Kan er iets aangepast worden? Of kan de zorgkundige langskomen? Op dat moment probeer ik hen op de best mogelijke manier te helpen. Of ik spring eens binnen bij de nieuwkomers om te vragen of ze een goede nacht hebben gehad.”
Ook wanneer ze aan het onthaal zit, komen de bewoners vaak iets vragen. Zo komt een man net vragen hoe hij zijn scheerapparaat moet openen. Of komt een familie met een nieuwe bewoner om een rondleiding te krijgen in de kamers. “Soms ben ik meer met de mensen dan met de administratie bezig”, lacht ze. “Maar net dat persoonlijke contact vind ik belangrijk en leuk aan deze job.”

Fiche per bewoner
Uiteraard neemt ook de administratie een groot deel van haar takenpakket uit. “De registratie van de nieuwe bewoners, hun voorkeuren op bijvoorbeeld het vlak van de maaltijden, speciale wensen, hun slaapgewoonten ... we maken per bewoner een fiche op. De verpleegkundigen vullen dat aan met een zorgplan. En we proberen de nieuwkomers zo veel mogelijk de kamer te geven die het beste bij hun past: met de ochtendzon of net veel schaduw, we proberen met ieders wensen zo veel mogelijk rekening te houden”, zegt Ann.