“Een klein gebaar of een bemoedigend woord tovert een glimlach op het gezicht van de bewoner”
Jonathan Duval, Team Leader Facility in het woonzorgcentrum Belle Alliance, vertelt ons over zijn tegelijk technische en sociale job.
Jonathan Duval is ‘Team Leader’ Facility in het prachtige woonzorgcentrum Belle Alliance in Lasne. Wij spraken met Jonathan over zijn job, zijn verantwoordelijkheden en over wat hij dagelijks meemaakt.
Hoe zou je jouw rol als Team Leader Facility omschrijven?
Net zoals de andere functies is de rol van TLF een belangrijke positie in een woonzorgcentrum. Wij staan voortdurend in contact met de andere diensten om ervoor te zorgen dat alle faciliteiten van het woonzorgcentrum naar behoren werken.
Wat zijn jouw drie hoogste prioriteiten?
In eerste instantie gaat het om inspecties, onderhoud en procedures. Wij moeten erop toezien dat inspecties tijdig gebeuren en volgens de wettelijke verplichtingen. Dat geldt ook voor het onderhoud. Een tijdig en correct uitgevoerd onderhoud vermijdt pannes en verhoogt bijgevolg het comfort van de bewoners. De procedures zijn een ander verhaal. Er zijn heel wat soorten procedures: dagelijks, wekelijks en per kwartaal en op verschillende vlakken. Denk maar de strijd tegen legionella, opname van de watertemperatuur, …
Ten tweede gaat het om de directe omgeving van het woonzorgcentrum. Het is belangrijk om een goede eerste indruk te geven aan de bezoekers en de toekomstige bewoners. Iedere dag wordt het vuilnis opgeruimd en krijgen het terras en de andere buitenruimtes een schoonmaakbeurt.
Ten derde gaat het om de kamers en de gemeenschappelijke delen. Iedere kamer wordt gecontroleerd vooraleer er een bewoner binnenkomt (sanitair, verlichting, verwarming, meubelen, …).
Wanneer de bewoner weer weg is, krijgt de kamer een grondige onderhoudsbeurt (herstellingen, schilderwerken, …). Wij hebben daarvoor een checklist in het leven geroepen die we gebruiken bij elke aankomst en bij elk vertrek van een bewoner.
Waarom heb je voor deze job gekozen?
Ik heb 11 jaar in de bouw gewerkt. Omdat ik sociaal contact erg belangrijk vind, ben ik op zoek gegaan naar een job waarin beide aspecten aan bod komen. De job van Team Leader Facility vult die wens perfect in.
Waar word je tijdens een gewone werkdag gelukkig van?
Ik word gelukkig van de contacten met de bewoners en met het personeel. Een klein gebaar of een bemoedigend woord tovert een glimlach op het gezicht van de bewoner en dat maakt mij gelukkig.
Wanneer kan je een werkdag succesvol afsluiten?
Een succesvolle dag is een dag wanneer er geen problemen waren in het woonzorgcentrum en wanneer alle verwachte taken uitgevoerd zijn.
Welke tips wil je nog geven aan een beginnende Team Leader Facility?
Kijk steeds vooruit en laat je schouders niet hangen. Geef iedere dag het beste van jezelf en communiceer duidelijk met het personeel en met de bewoners.
Naar alle vacatures voor local management