Ons motto: goede kwaliteit van de zorg
Evelyne Mbango, Team Leader Care in residentie Carina vertelt ons over haar dagelijkse job, de vakkennis maar ook de band die ze heeft met haar residenten.
Evelyne Mbango startte als verpleegkundige in residentie Carina in 2009. In 2017 werd ze er hoofdverpleegkundige en twee jaar later 'Team Leader Care' . Residentie Carina is gesitueerd in Oudergem en is gespecialiseerd in de zorg voor mensen met een vorm van dementie. Wij spraken Evelyne over haar job, haar verantwoordelijkheden en haar ambities van elke dag.
1) Hoe zou u uw rol als Team Leader Care samenvatten?
Mijn rol als Team Leader Care bestaat erin de zorg op een optimale manier te organiseren, te plannen en te superviseren, aangezien zorg van het grootste belang is in het verblijf. Daarnaast moet ik op een professionele en open manier communiceren met alle betrokkenen (bewoners, families, teams, directie, artsen, enz.).
2) Wat zijn uw drie belangrijkste prioriteiten?
Op de eerste plaats komen natuurlijk de bewoners, namelijk hun welzijn garanderen door dagelijks kwaliteitszorg te verlenen; ten tweede de communicatie met hun familie of verwanten, omdat wij via hen zoveel mogelijk informatie over hun gewoonten kunnen verzamelen, wat ons zal helpen een geïndividualiseerd en aan de persoon aangepast zorgplan op te stellen, wat zal bijdragen tot een goede zorgverlening; en ten derde de communicatie met de teams, die ons in staat zal stellen de ingevoerde zorgplannen te evalueren en een vertrouwensrelatie tussen de teams te ontwikkelen.
Ten derde de traceerbaarheid: wij moeten bewijzen wat wij op het gebied van de zorg hebben gedaan, hetgeen ons beschermt in geval van een inspectie of in geval van een klacht van de families, en wij beschikken over ons eigen goed elektronisch zorgdossier, waarin alle informatie over onze bewoners en de zorgplannen is samengebracht. Een zorg die niet is ondertekend, is een zorg die niet is gedaan.
3) Waarom heb je voor deze functie gekozen?
Ik heb dit beroep gekozen omdat ik de zorg voor kwetsbare senioren nobel en fascinerend vind. We hebben een belangrijke rol in de samenleving en onze ouderen waarderen ons echt. Zorg staat centraal in de goede werking en stabiliteit van onze residenties.
4) Wat zijn de dingen die u gelukkig maken op een gewone dag?
Ik vind veel voldoening in het kunnen beantwoorden aan de behoeften van de bewoners en aan de verwachtingen van hun families. Ik hou van het begeleiden van mijn medewerkers, zodat ze de procedures goed onder de knie krijgen, hun plaats vinden in het team en weten wat belangrijk is. ’s Avonds ben ik gelukkig als ik al mijn geplande taken heb kunnen afronden.
5) Wanneer is een dag voor jou geslaagd?
Een dag is voor mij geslaagd wanneer elk personeelslid heeft gedaan wat van hem werd verwacht in termen van zorg voor de bewoners, de traceerbaarheid inbegrepen. Dan kunnen ze tevreden zijn met hun werk. Een geslaagde dag is er voor mij ook een waarin ik erin slaag mijn plannen uit te voeren, wat geslaagd is omdat ik er niet van hou dingen halfslachtig te doen. Teamwerk is essentieel daarbij.
6) Welk advies zou u geven aan een nieuwe Team Leader Care?
Ik zou de nieuwe Team Leader Care die in de groep komt het advies geven om niet te improviseren in hun werk, maar alles tot in het kleinste detail te plannen om niets belangrijks over het hoofd te zien. Ook om samen te werken met de teams, naar elkaar te luisteren waardoor een goede teamcohesie ontstaat. Deze cohesie zal het gemakkelijker maken om voor onze bewoners te zorgen, en dit kan helpen om moeilijke situaties het hoofd te bieden die zich in de residentie kunnen voordoen, zoals de Covid pandemie. Tenslotte zou ik aanraden om zichzelf in vraag te durven stellen en open te staan voor de suggesties of het advies van anderen.